Tallinna Tehnikaülikooli töötoad
Reedel, 25. novembril külastasid keskkonna- ja majandusõpetuse õppesuuna õpilased Tallinna Tehnikaülikoolis viit töötuba.
I. Tornehitised kui insenerikunsti tippsaavutus – ehitame tikutorni
Töötoas said 12.b klassi õpilased lühiülevaate tornehitiste erinevatest tüüpidest ja arutleti teemal, miks on inimesed aegade algusest peale ehitistega pilvede poole pürginud, mistõttu tänapäeval hakkab suurimate tornide kõrgus lähenema juba kilomeetrile. Korraldati tikkudest torni ehitamise võistlus, mille käigus tuli kaheliikmelistel meeskondadel lahendada inseneriülesanne – ehitada piiratud materjalikoguse juures kõrgeim torn, mis kannab korraldajate poolt etteantud raskust.
Töötoas sai ülevaate tööstus- ja tsiviilehituse inseneriks õppimise võimalustest Tallinna Tehnikaülikoolis ja miks on ehitusinseneri amet huvitav.
II. Projekteerime teed – modelleerime liiklust
Töötoas said 11.b klassi õpilased ülevaate teedeinseneriks õppimise võimalustest Tallinna Tehnikaülikoolis ja miks on inseneriamet huvitav. Töötoas vaadati esitlust tee projekteerimisprotsessist CAD keskkonnas ning mõne projekti 3D mudelite videoklippe. Tutvuti maastikumudeliga AutoCAD keskkonda (Civil 3D, Novapoint). Pealehakkajad 11.b klassi õpilased said õppejõu juhendamisel ise proovida kätt maastikuplaneerimisel või teetrassi projekteerimisel. Kõik õpilased said „sõita“ mööda projekteeritud teed. Töötoas räägiti ka liikluse modelleerimisest .
Koos õppejõududega arutati erinevate teedeehitusega seotud probleemide üle. Näiteks miks teed lagunevad, kas betoontee on hea tee, miks kraav teeservas just ikka nii sügav on, nagu ta on, ning püüti leida vastuseid kuulajate küsimustele.
III. Geodeesia mõõdab maailma
Töötuba tutvustas geodeesia, lihtsustatult maamõõtmise või täppismõõdistamise valdkonda. Töötuba algas lihtsatest täppismõõdistamise ülesannetest, mida igaühele kättesaadavate vahenditega lahendada. Seejärel proovisid 10.b klassi õpilased ükshaaval erinevaid mõõteseadmeid ja –meetodeid, mida kasutavad geodeedid sarnase ülesande lahendamiseks. Kasutati spetsiaalseid kauguse, nurga ja koordinaatide mõõtmise seadmeid, mida iga 10.b klassi õpilane sai omal käel proovida. Mõõdistusi proovides selgitati mõõteriistade tööpõhimõtteid. Arutleti mõõdistusel saavutatava täpsuse üle, otsiti vigade tekkimise põhjuseid, analüüsiti, millised on praeguse tehnoloogia täpsuse piirid. Töötuba lõppes geodeedi igapäevatööd ning valdkonna teadustööd tutvustava osaga.
IV. Ventilatsioonilabor
11.b klassi õpilastele tutvustati tossutestide, valguse ja muusika abil ventilatsioonilaboris üldise õhuvahetuse põhimõtteid ja õhu liikumist ruumis. Osalejad said ka ise võimaluse lihtsate vahenditega (käärid, papp, liim jne) valmis meisterdada ventilatsioonisüsteemi lõppelemendi ja selle omadusi läbi tossutestide katsetada.
V. Reovee ja õhu puhastamine saasteainetest; veekvaliteet
Töötoas said 10.b klassi õpilased koos juhendajaga määrata vee kvaliteedi erinevaid parameetreid, omandada teadmisi selle teabe igapäevases elus rakendamisest ja hinnata jõevee potentsiaali näiteks hüdroenergia tootmiseks. Reovee puhastamiseks rakendati osoonimist, koagulatsiooni ning fotokatalüütilist oksüdatsiooni; jälgiti näitajate muutusi, kasutades spektrofotomeetriat ja võrreldi erinevate meetodite puhul puhastusprotsessi efektiivsust ning maksumust. Õhu puhastust lenduvatest orgaanilistest ühenditest uuriti katalüsaatoriga reaktoris pideva gaasivoo tingimustes ning saasteainete ja nende laguproduktide analüüsimiseks kasutati infrapunast spektroskoopiat.
Pilte vaadake galeriist.